Brev:
Udfasning af aften-/natflasker samt spg. om mad
13. november 2021
Alder:
11 mdr.
Udfasning af aften-/natflasker samt spg. om mad
Hej Helen
Så er vores søn ved at være et år gammel, og jeg kan i din bog læse, at det er ved at være tid til at udfase natflasken (han får den omkring midnat, når han selv melder sig) og også godnat-flasken ved putning.
P skal starte i vuggestue kort efter, han fylder 1, og mit spørgsmål er derfor, om vi skal udfase natflasken op til vuggestuestart - eller om det er at skyde sig selv i foden? Det måske dumt at fjerne et af de virkemidler, der kan give ro på relativt hurtigt, hvis han er en af dem, hvis søvn påvirkes af de nye indtryk? Vil det i stedet være smart at have natflasken på ‘fuld styrke’ den første uges tid og derefter nedsætte mængden af MME gradvist (evt. give det i en mere og mere fortyndet form?) henover et par uger?
Og hvordan med godnatflaske - skal den væk samtidig med natflasken, eller er det fint at vente til der er styr på natten? P nægter at drikke MME af kop, så det er ikke en mulighed at skifte fra flaske til kop for på den måde at ændre putteritualet, før der er noget andet end MME i koppen 😅 Og skal denne flaske udfases eller er det bedre at stoppe fra den ene dag til den anden?
Endelig har jeg et spørgsmål ift. mad, nu P snart er 1. Ud over rå gulerødder og hele nødder, er der så andre ting, man skal passe på med? Jeg hører meget gerne om andre ting, men helt konkret er jeg i tvivl om f.eks.:
- Vindruer skal vel stadig halveres - skal skrællen også stadig af?
- Skal skrællen af alting, hvor man normalt spiser den? Hvis nej, er der så enkelte ting, hvor det vil være bedst at fjerne den?
- Må han få rå æble i stykker?
- Hvordan med peberfrugt? Det er jo ligeså hårdt som æble (og med skræl) - hvis ikke hårdere - og P er virkelig god til at bide (hårdt) i ting, så der brækker stykker af.
Venlig hilsen
P’s mor